Posts

Tank Coating – Removal and tips!

Een stelling die kort door de bocht is, maar: De beste coating is geen coating!

Die stelling gaat op als je tank in een goeie staat verkeert.

Zo kocht ik laatst een oude tank waarin een oude coating aanwezig was, deze oude coating was aan het loskomen. Waarschijnlijk niet goed bestand tegen de modernere ethanol brandstoffen? Of gewoon niet bestand tegen de tand des tijds.. in alle geval die oude laag moest er uit.

Je kan op het internet zeer veel chemische producten kopen die gebruikt worden voor het verwijderen van oude coating lagen, en de een werkt al wat beter dan de andere zo te zien (op youtube vind je enkele leuke filmpjes van totale mislukkingen evenals goeie successen)

In mijn geval werkte pure Aceton gewoon perfect. tankje vullen, enkele dagen laten weken, eens goed walsen met wat grind en dat 2 keer herhalen en klaar! Aceton koop je gewoon in de doe-het-zelf en kost een fractie van al die andere ‘speciale’ producten.
Echter één tip die ik wel wil meegeven is de Restom tank sealer removal service. Restom biedt de service dat je een stukje oude tank coating naar hun labo kan sturen ter analyse om je verder te helpen.


Na het verwijderen van de oude coating paste ik het elektrolyse proces toe om de binnenkant mooi te ontroesten (pas op met elektrolyse dat je de buitenste laklaag niet aantast dus neem daar zeker de nodige voorzorgen als de oude laklaag of patina behouden moet blijven)

Ook voor ontroesten kan je allerlei chemische producten aanschaffen als je dat wilt en processen als elektrolyse niet verkiest om welke reden dan ook.

Mijn tank bleek 1 lekje te hebben langs de rand van de vulopening. Enkel daarvoor een tank opnieuw coaten leek mij een beetje te gek en ik kon dit perfect oplossen met de ‘Kombi Metaal’ lijm van Bison. 2-componenten lijm, 1:1 mengverhouding en benzine bestendig. Ik kon de binnenkant van dat lek bereiken dus dit was voor mij zeer goed haalbaar om de lijm onzichtbaar aan te brengen nadat de locatie mooi ontvet werd.

Als je er toch voor kiest om je tank te coaten dan kan ik de producten van Restom en Tank-cure aanraden.

Maar in essentie, als de tank niet lek is, en je hem in vol zet met benzine tijdens de winterstop (zodat hij niet roest in geval van staal tank) dan kun je gerust zonder coating! Coating die je niet aanbrengt kan ook niet los komen en zo vermijd je toch onnodige kosten en problemen!

indien vragen of opmerkingen contacteer me gerust via het contactformulier!

Groeten,

Bram

Prachtige projectjes!

Als liefhebber blijf ik steeds op de uitkijk naar projectjes om mn honger mee te stillen. Zo botste ik onlangs op deze twee schoonheden. Tijdens een babbel met de sympathieke verkoper kwamen we er behoorlijk snel uit.

Zo heb ik ze het liefst, ‘dans leur jus’, met de nodige uitdaging om ze een nieuw leven te geven!

Welkom in de collectie ! 😁

Ikea goes Whizzer!

Ikea laat zich inspireren door de iconische Whizzer en breidt zijn gamma uit met een canvas met Whizzer afbeelding!

(klik op de afbeelding)

@Ikea, misschien een goed idee om ook de iconische Luxemburgse versie van de Whizzer toe te voegen aan Pjätteryd collectie 😉

Ketting aangedreven Whizzer

Ik kreeg deze foto’s door van Jerry Mahoney from Minnesota. Zijn Ketting aangedreven Whizzer met ALbion versnellingsbak en L300 motor!

316619183_636510291546857_5786594066414467381_n
316633614_893835491645061_8327709441409222279_n
317014237_3741163442777082_4435019556956869431_n
316318445_1493208554534033_6374987242046751506_n
316519522_433683655637889_8195609573502371420_n
316927189_542091537370616_7333008182811637767_n
316664072_839654343941498_8346886242732109335_n
316441452_693181085481355_1125254672874781387_n
316608155_545596447017805_4394263497944747924_n
316500953_444632391176136_9004526409608114276_n
316835424_3230284270571075_3687563788910748828_n
316413956_979148416821620_1634504811405928567_n
316510644_1288232931956705_3250663554195667628_n
316700810_928056101496200_7352160403130311396_n
316510644_1288232931956705_3250663554195667628_n1
previous arrow
next arrow
316619183_636510291546857_5786594066414467381_n
316633614_893835491645061_8327709441409222279_n
317014237_3741163442777082_4435019556956869431_n
316318445_1493208554534033_6374987242046751506_n
316519522_433683655637889_8195609573502371420_n
316927189_542091537370616_7333008182811637767_n
316664072_839654343941498_8346886242732109335_n
316441452_693181085481355_1125254672874781387_n
316608155_545596447017805_4394263497944747924_n
316500953_444632391176136_9004526409608114276_n
316835424_3230284270571075_3687563788910748828_n
316413956_979148416821620_1634504811405928567_n
316510644_1288232931956705_3250663554195667628_n
316700810_928056101496200_7352160403130311396_n
316510644_1288232931956705_3250663554195667628_n1
previous arrow
next arrow

Ter nagedachtenis van Theo van Burik.

Vorige week vernam ik het droevige nieuws dat Theo van Burik overleden is. Theo was naast mede CFM lid ook een mede Whizzer liefhebber. Ik zal onze motor-praatjes missen, en niet vergeten dat Theo ook voor deze site zijn steentje heeft bijgedragen.

tot slot plaats ik nog een tekstje van Daan Withagen, voorzitter CFM, omdat ik het zelf niet beter zou kunnen verwoorden.

In Theo herinneren we ons een enorm betrokken en bevlogen bestuurslid die in een hele korte tijd zich ontpopt heeft als een spin in het web. We zijn dankbaar voor de inzet voor de Club Franse Motoren. We  herinneren ons vooral zijn positivisme en enthousiasme. We wensen zijn vrouw Mariette en hun kinderen heel veel kracht toe om dit enorme verlies te dragen. We zijn dankbaar voor wat Theo voor ons heeft willen betekenen.

Whizzer Remembrance Day, Genieten!

18 september 2022, Dé datum waar ik naar had uitgekeken!
Ik had er veel voor over, De wekker om 3u30 gezet, vlug wat boterhammen gesmeerd en daarna de auto in richting Brugge station. Traject Brugge-Luxemburg, eerste trein, aankomst Luxemburg om 9u50.. Check! 😀

Van Luxemburg station is het een klein half uurtje wandelen naar de oude fabriekssite van Whizzer te Cessange, waar intussen enkel maar nog een parking is… Openbaar vervoer in luxemburg is volledig gratis.
Het weer zat goed mee dus deed ik het te voet.

Whizzer Remembrance Day 2022

Bij het naderen hoorde je al wat uitnodigende muziek, de sfeer was er al, net als een 30-tal Whizzers.
Deze werden bijeengebracht door Guilbert Bredimus en zijn kennissen/vrienden.
Tussen de Whizzers stond echt van alles, van tot in de puntjes gerestaureerd, tot vers uit de schuur.

2 tandems, 4 modellen van de Whizzette (die ik tot nog toe enkel in de boekjes had gezien) en grotendeel ‘gewone’ Whizzers. 1 ding hadden ze gemeenschappelijk, ze werden namelijk allemaal in Luxemburg gebouwd.


En dat was dan ook het enige dat ze volledig gemeenschappelijk hadden.
Een Whizzer werd typisch samengebouwd uit de onderdelen die ze voor handen hadden (?) zo zagen we 5 types voorvorken, evenveel types frames, verschillende wieldiameters en bandenmaten, en natuurlijk de verschillende types motor (LH,LJ,L300 – met en zonder ingebouwde generator)

Automatische koppelingen, Albion gearbox, manuele koppelingen, Bi-lite hall, Whizzer speedometers, headlights, taillights,…noem maar op! Elk type onderdeel dat Whizzer ooit heeft gemaakt moet daar te zien geweest zijn.

En elke Whizzer die daar stond werd destijds gebouwd met een variatie van deze onderdelen. Om je ogen van uit te kijken.

Ook was er een klein kraampje met enkele stukken, en wat gadgets, waarvan de opbrengst integraal naar het kinder-kanker fonds ging, chapeau!

Cantilever Whizzer L300 engine

Het meest speciale model voor mij was toch wel de Whizzer met ‘cantilever’ frame. Het frame van deze Whizzer bestaat uit twee delen die los van elkaar over de horizontale as kunnen scharnieren, thv de onderkant (waar normaalgezien beenbeschermers zitten) zit het scharnierende punt. Onder het zadel zit een constructie met rubberen stuk die de einddemping van de twee delen tov elkaar voorziet. Was het een prototype.. was het een ‘homemade’ Whizzer door een van de lassers die er destijds werkte? Kortom een uniek stuk!

Ook het zien van de Whizzette was voor mij wel een verassing, kleine 50cc’tjes met een Duits blokje onder. Daar zou ik mij wel nog eens aan willen wagen om zo eentje te reviseren.


Ik kan nog uren vertellen over hoe fantastisch de dag was, hoe aangenaam de mensen waren, hoe gemoedelijk de sfeer,.. maar ik vat het samen als Een fantastische dag waarop de organisatoren trots mogen zijn. Een dag om te herinneren!


Bekijk de foto’s die ik die dag maakte, deze werden geüpload op https://www.whizzer.be/whizzer-remembrance-day-2022-18-september/
en op oldtimerweb.be

Groeten,
Bram Vandamme