Vorige week vernam ik het droevige nieuws dat Theo van Burik overleden is. Theo was naast mede CFM lid ook een mede Whizzer liefhebber. Ik zal onze motor-praatjes missen, en niet vergeten dat Theo ook voor deze site zijn steentje heeft bijgedragen.
tot slot plaats ik nog een tekstje van Daan Withagen, voorzitter CFM, omdat ik het zelf niet beter zou kunnen verwoorden.
In Theo herinneren we ons een enorm betrokken en bevlogen bestuurslid die in een hele korte tijd zich ontpopt heeft als een spin in het web. We zijn dankbaar voor de inzet voor de Club Franse Motoren. We herinneren ons vooral zijn positivisme en enthousiasme. We wensen zijn vrouw Mariette en hun kinderen heel veel kracht toe om dit enorme verlies te dragen. We zijn dankbaar voor wat Theo voor ons heeft willen betekenen.
Velen zijn verrast als ze op een Whizzer een grotere benzinetank zien dan gewoonlijk, maar er bestaan wel degelijk 3 verschillende types tanks.
1: Kleine tank met ingedrukt logo
In de Eu is dit model van tank de meest voorkomende. De decal set voor deze tank bestaat uit 3 stuks:
De gele veiligheidswaarschuwing: Deze bestaat enkel in deze uitvoering zoals op de foto en wordt steeds op de bovenkant van de tank gekleefd, ergens halverwege tussen de tankdop en het zadel.
De Whizzer logo’s: Let erop dat de draairichting van de lijnen rond de letters “ZZ” gespiegeld zijn, wat bepaalt langs welke zijde van de tank de sticker komt (De lijnen wijzen steeds naar de achterkant van de motorfiets) Deze logo stickers bestaan in verschillende kleuren. In hoofdzaak vind je ze in het wit, geel en rood terug.
De rood gekleurde sticker wordt toegepast op groene, blauwe of grijze Whizzers.
De geel gekleurde sticker wordt toegepast op rode Whizzers
De Wit gekleurde sticker wordt toegepast op rode en blauwe Whizzers
Het hoofdkleur van je Whizzer bepaalt dus welk kleur van decal je kan gebruiken op de tank om alles wat origineel te houden.
2: Kleine tank zonder ingedrukt logo
De vorm en afmetingen van deze tank zijn helemaal gelijk aan de tank hierboven beschreven. Enkel het logo staat er niet ingedrukt. Dit maakt dat er met een andere decal set moet gewerkt worden. Deze tank is veel meer voorkomend in de US dan in EU. De decal set bestaat ook uit drie stuks, de veiligheidswaarschuwing is identiek aan de tank hierboven beschreven. Voor de stickers op de zijkant bestaat enkel deze uitvoering in het geel met tekst “Los angeles, calif. and pontiac, mich., U.S.A.” – Ooit zag ik eentje met de tekst “Made in Luxembourg” maar dat was een custom made decal 🙂 Origineel!
De kleine vlakke tankKleine vlakke tank met decalDecal set voor de vlakke tank
3: Grote tank met ingedrukt logo
Deze tank zie je niet veel in de EU, en is nog meer zelden in de US! De grote tank heeft altijd een imprint van het logo, een vlakke variant van deze bestaat er niet, althans nooit gebruikt op Whizzers. De tankdop is ook groter, en de looks hebben echt meer weg van de zwaardere motoren. Veel is er niet geweten van deze tank, vermoedelijk is deze pas in de laatste maanden van de productie ingevoerd. De decal set op deze tank bestaat uit de twee zij-stickers, de veiligheidswaarschuwing wordt op deze tank niet gekleefd.
Voorkant grote embossed tankgrote embossed tank bovenkant vergelijkingGrote embossed tank zijkant vergelijking
18 september 2022, Dé datum waar ik naar had uitgekeken! Ik had er veel voor over, De wekker om 3u30 gezet, vlug wat boterhammen gesmeerd en daarna de auto in richting Brugge station. Traject Brugge-Luxemburg, eerste trein, aankomst Luxemburg om 9u50.. Check! 😀
Van Luxemburg station is het een klein half uurtje wandelen naar de oude fabriekssite van Whizzer te Cessange, waar intussen enkel maar nog een parking is… Openbaar vervoer in luxemburg is volledig gratis. Het weer zat goed mee dus deed ik het te voet.
Bij het naderen hoorde je al wat uitnodigende muziek, de sfeer was er al, net als een 30-tal Whizzers. Deze werden bijeengebracht door Guilbert Bredimus en zijn kennissen/vrienden. Tussen de Whizzers stond echt van alles, van tot in de puntjes gerestaureerd, tot vers uit de schuur.
2 tandems, 4 modellen van de Whizzette (die ik tot nog toe enkel in de boekjes had gezien) en grotendeel ‘gewone’ Whizzers. 1 ding hadden ze gemeenschappelijk, ze werden namelijk allemaal in Luxemburg gebouwd.
En dat was dan ook het enige dat ze volledig gemeenschappelijk hadden. Een Whizzer werd typisch samengebouwd uit de onderdelen die ze voor handen hadden (?) zo zagen we 5 types voorvorken, evenveel types frames, verschillende wieldiameters en bandenmaten, en natuurlijk de verschillende types motor (LH,LJ,L300 – met en zonder ingebouwde generator)
Automatische koppelingen, Albion gearbox, manuele koppelingen, Bi-lite hall, Whizzer speedometers, headlights, taillights,…noem maar op! Elk type onderdeel dat Whizzer ooit heeft gemaakt moet daar te zien geweest zijn.
En elke Whizzer die daar stond werd destijds gebouwd met een variatie van deze onderdelen. Om je ogen van uit te kijken.
Ook was er een klein kraampje met enkele stukken, en wat gadgets, waarvan de opbrengst integraal naar het kinder-kanker fonds ging, chapeau!
Het meest speciale model voor mij was toch wel de Whizzer met ‘cantilever’ frame. Het frame van deze Whizzer bestaat uit twee delen die los van elkaar over de horizontale as kunnen scharnieren, thv de onderkant (waar normaalgezien beenbeschermers zitten) zit het scharnierende punt. Onder het zadel zit een constructie met rubberen stuk die de einddemping van de twee delen tov elkaar voorziet. Was het een prototype.. was het een ‘homemade’ Whizzer door een van de lassers die er destijds werkte? Kortom een uniek stuk!
Ook het zien van de Whizzette was voor mij wel een verassing, kleine 50cc’tjes met een Duits blokje onder. Daar zou ik mij wel nog eens aan willen wagen om zo eentje te reviseren.
Ik kan nog uren vertellen over hoe fantastisch de dag was, hoe aangenaam de mensen waren, hoe gemoedelijk de sfeer,.. maar ik vat het samen als Een fantastische dag waarop de organisatoren trots mogen zijn. Een dag om te herinneren!
Op 14/08/2022 ging de eerste Torhout Classic rally door. De Whizzer deed het perfect! 100 kilometer met enkele tussenstops, bij temperaturen boven de 32°C. Betrouwbaarheid ten top!
Recentelijk finaliseerde ik de restauratie van deze Whizzer, model Super de Luxe, bouwjaar 1949. Deze werd 100% gedemonteerd en opnieuw samengebouwd, elk onderdeel werd beoordeeld op slijtage en vervangen indien nodig. Framewerk volledig gemetalliseerd en gepoederlakt. stripings werden manueel aangebracht. De cilinder werd geboord naar een overmaat piston en een nieuwe piston werd geplaatst. Alle lagers werden vervangen. Kost, noch moeite werd gespaard om deze Whizzer tot in detail perfect te maken! Tot slot de inschrijving en verzekering in orde gebracht waardoor deze “nieuwe” Whizzer volledig legaal de Belgische wegen op kan!
Zeg nu zelf, wat een transformatie! Een 2e leven voor deze Whizzer!
Dit model “Super de luxe” bezit volgende specifieke eigenschappen (Bron: verkoopsfolder uit 1949) : 1.Speciaal raam 2.Gechromeerde kniebeschermers 3.Speciale telescopische vork 4.Groot koplicht met kilometerteller 5.Grote benzinetank van 6,5 liter (!) 6.Grote achternaaf met trommelrem 7.Veiligheidstuig 8.Snelheid van 7 tot 75 Km/u 9.Viertaktmotor met generator ontsteking
Heb je ook een revisie/restauratie project? contacteer me gerust.
De staat bij aankoop 08/2019De staat na revisie 06/2022
Op deze pagina de nodige info over de drie meest gebruikte Whizzer carburateurs.
Tillotson ML5B
De Tillotson ML5B is de standaard carburateur voor de motoren type H. Sommige van de eerste J motoren werden fabriek af met dit type carburateur afgeleverd. Herkenbaar aan de cylindervormige vlotterkamer en typerende T-schroef onderaan. Manuele choke klep draait rond de verticale as door middel van alu gegoten hendeltje.
Carter N
De Carter N werd standaard toegepast op de motoren type J. Herkenbaar aan de vlotterkamer in de vorm van een halve kogel. Er zijn modellen met een messing vlotterkamer, en modellen met een aluminium vlotterkamer. De vlotter zelf is een donut-vorm. Manuele choke klep draait rond de horizontale as door middel van alu gegoten hendeltje.
Tillotson MT20A/MT12A
De Tillotson MT20A was de standaard op alle motoren met grotere kleppen, dus voor motoren 300 en later. Deze carburateur typeert zich door een vlotterkaùer die bovenaan rechthoekig is en onderaan afgerond. Manuele choke klep draait rond de verticale as door middel van een stalen geplooid hendeltje.
Deze drie carburateurs waren standaard uitrusting. Andere types carburateurs voor lichte viertakt-motoren kunnen ook wel werken, maar een carburateur met te grote venturi opening zal moeilijkheden geven om te starten en in het lage toerental zal de motor moeilijk stabiel te gouden zijn. Een carburateur met te kleine venturi opening heeft gevolgen op vlak van vermogen dat te laag zal zijn.