Posts

Ter nagedachtenis van Theo van Burik.

Vorige week vernam ik het droevige nieuws dat Theo van Burik overleden is. Theo was naast mede CFM lid ook een mede Whizzer liefhebber. Ik zal onze motor-praatjes missen, en niet vergeten dat Theo ook voor deze site zijn steentje heeft bijgedragen.

tot slot plaats ik nog een tekstje van Daan Withagen, voorzitter CFM, omdat ik het zelf niet beter zou kunnen verwoorden.

In Theo herinneren we ons een enorm betrokken en bevlogen bestuurslid die in een hele korte tijd zich ontpopt heeft als een spin in het web. We zijn dankbaar voor de inzet voor de Club Franse Motoren. We  herinneren ons vooral zijn positivisme en enthousiasme. We wensen zijn vrouw Mariette en hun kinderen heel veel kracht toe om dit enorme verlies te dragen. We zijn dankbaar voor wat Theo voor ons heeft willen betekenen.

Whizzer Remembrance Day, Genieten!

18 september 2022, Dé datum waar ik naar had uitgekeken!
Ik had er veel voor over, De wekker om 3u30 gezet, vlug wat boterhammen gesmeerd en daarna de auto in richting Brugge station. Traject Brugge-Luxemburg, eerste trein, aankomst Luxemburg om 9u50.. Check! 😀

Van Luxemburg station is het een klein half uurtje wandelen naar de oude fabriekssite van Whizzer te Cessange, waar intussen enkel maar nog een parking is… Openbaar vervoer in luxemburg is volledig gratis.
Het weer zat goed mee dus deed ik het te voet.

Whizzer Remembrance Day 2022

Bij het naderen hoorde je al wat uitnodigende muziek, de sfeer was er al, net als een 30-tal Whizzers.
Deze werden bijeengebracht door Guilbert Bredimus en zijn kennissen/vrienden.
Tussen de Whizzers stond echt van alles, van tot in de puntjes gerestaureerd, tot vers uit de schuur.

2 tandems, 4 modellen van de Whizzette (die ik tot nog toe enkel in de boekjes had gezien) en grotendeel ‘gewone’ Whizzers. 1 ding hadden ze gemeenschappelijk, ze werden namelijk allemaal in Luxemburg gebouwd.


En dat was dan ook het enige dat ze volledig gemeenschappelijk hadden.
Een Whizzer werd typisch samengebouwd uit de onderdelen die ze voor handen hadden (?) zo zagen we 5 types voorvorken, evenveel types frames, verschillende wieldiameters en bandenmaten, en natuurlijk de verschillende types motor (LH,LJ,L300 – met en zonder ingebouwde generator)

Automatische koppelingen, Albion gearbox, manuele koppelingen, Bi-lite hall, Whizzer speedometers, headlights, taillights,…noem maar op! Elk type onderdeel dat Whizzer ooit heeft gemaakt moet daar te zien geweest zijn.

En elke Whizzer die daar stond werd destijds gebouwd met een variatie van deze onderdelen. Om je ogen van uit te kijken.

Ook was er een klein kraampje met enkele stukken, en wat gadgets, waarvan de opbrengst integraal naar het kinder-kanker fonds ging, chapeau!

Cantilever Whizzer L300 engine

Het meest speciale model voor mij was toch wel de Whizzer met ‘cantilever’ frame. Het frame van deze Whizzer bestaat uit twee delen die los van elkaar over de horizontale as kunnen scharnieren, thv de onderkant (waar normaalgezien beenbeschermers zitten) zit het scharnierende punt. Onder het zadel zit een constructie met rubberen stuk die de einddemping van de twee delen tov elkaar voorziet. Was het een prototype.. was het een ‘homemade’ Whizzer door een van de lassers die er destijds werkte? Kortom een uniek stuk!

Ook het zien van de Whizzette was voor mij wel een verassing, kleine 50cc’tjes met een Duits blokje onder. Daar zou ik mij wel nog eens aan willen wagen om zo eentje te reviseren.


Ik kan nog uren vertellen over hoe fantastisch de dag was, hoe aangenaam de mensen waren, hoe gemoedelijk de sfeer,.. maar ik vat het samen als Een fantastische dag waarop de organisatoren trots mogen zijn. Een dag om te herinneren!


Bekijk de foto’s die ik die dag maakte, deze werden geüpload op https://www.whizzer.be/whizzer-remembrance-day-2022-18-september/
en op oldtimerweb.be

Groeten,
Bram Vandamme

Whizzer Super de Luxe – Totale Restauratie

Recentelijk finaliseerde ik de restauratie van deze Whizzer, model Super de Luxe, bouwjaar 1949.
Deze werd 100% gedemonteerd en opnieuw samengebouwd, elk onderdeel werd beoordeeld op slijtage en vervangen indien nodig. Framewerk volledig gemetalliseerd en gepoederlakt. stripings werden manueel aangebracht. De cilinder werd geboord naar een overmaat piston en een nieuwe piston werd geplaatst. Alle lagers werden vervangen. Kost, noch moeite werd gespaard om deze Whizzer tot in detail perfect te maken!
Tot slot de inschrijving en verzekering in orde gebracht waardoor deze “nieuwe” Whizzer volledig legaal de Belgische wegen op kan!

Zeg nu zelf, wat een transformatie!
Een 2e leven voor deze Whizzer!

Dit model “Super de luxe” bezit volgende specifieke eigenschappen (Bron: verkoopsfolder uit 1949) :
1.Speciaal raam
2.Gechromeerde kniebeschermers
3.Speciale telescopische vork
4.Groot koplicht met kilometerteller
5.Grote benzinetank van 6,5 liter (!)
6.Grote achternaaf met trommelrem
7.Veiligheidstuig
8.Snelheid van 7 tot 75 Km/u
9.Viertaktmotor met generator ontsteking

Heb je ook een revisie/restauratie project? contacteer me gerust.

De staat bij aankoop 08/2019
De staat na revisie 06/2022

De Carburateurs

De Whizzer Carburateurs

Op deze pagina de nodige info over de drie meest gebruikte Whizzer carburateurs.

Tillotson ML5B

De Tillotson ML5B is de standaard carburateur voor de motoren type H. Sommige van de eerste J motoren werden fabriek af met dit type carburateur afgeleverd.
Herkenbaar aan de cylindervormige vlotterkamer en typerende T-schroef onderaan. Manuele choke klep draait rond de verticale as door middel van alu gegoten hendeltje.

Tillotson ML5B Tillotson ML5B

Carter N

De Carter N werd standaard toegepast op de motoren type J. Herkenbaar aan de vlotterkamer in de vorm van een halve kogel. Er zijn modellen met een messing vlotterkamer, en modellen met een aluminium vlotterkamer. De vlotter zelf is een donut-vorm. Manuele choke klep draait rond de horizontale as door middel van alu gegoten hendeltje.

Carter N Carter N

Tillotson MT20A/MT12A

De Tillotson MT20A was de standaard op alle motoren met grotere kleppen, dus voor motoren 300 en later. Deze carburateur typeert zich door een vlotterkaùer die bovenaan rechthoekig is en onderaan afgerond. Manuele choke klep draait rond de verticale as door middel van een stalen geplooid hendeltje.

MT20A MT20A

Deze drie carburateurs waren standaard uitrusting. Andere types carburateurs voor lichte viertakt-motoren kunnen ook wel werken, maar een carburateur met te grote venturi opening zal moeilijkheden geven om te starten en in het lage toerental zal de motor moeilijk stabiel te gouden zijn.
Een carburateur met te kleine venturi opening heeft gevolgen op vlak van vermogen dat te laag zal zijn.