Posts

Restauratie met behoud van patina

Aanschouw! Mijn meest recente werk!

Eind 2020 kon ik een ‘goed krokante’ Whizzer aankopen. Op het eerste zicht veel roest maar structureel degelijk, met goed bewaarde details! zo was de originele special striping nog goed gehecht en duidelijk.

Een papiertje in de taxhouder vermeldde de naam ‘A.Uyttersprot’ die woonachtig was te ‘Recogne’
Die gegevens leidden ertoe dat het bouwjaar 1947 (!) kon achterhaald worden.

Na zelf nog enige tijd te stockeren kon ik starten aan deze restauratie in augustus 2024.

Een motorfiets met dergelijke uitstraling en karakter kom je zelden tegen en vraagt om restauratie met behoud van patina. Hij deed er tenslotte 78 jaar over om in dergelijke staat te komen! Dat zou zonde zijn om in de zandstraalcabine te steken!

De motorfiets werd tot het kleinste onderdeeltje toe gedemonteerd. Elk onderdeel werd gedetailleerd gepoetst en daarna behandeld met professionele middelen ter voorkoming van extra roest. Als eindlaag kreeg elk onderdeel 2 lagen krasvaste vernis.

Hierbij een lijst met specificaties eigen aan deze Whizzer:

  • Sturmey archer torpedo achternaaf
  • Bandenmaat 24 x 2 1/4
  • H motor
  • Speciale striping met rood gestreepte lijn
  • Voorvork met dubbele veer en Whizzer badge
  • Tillotson ML5B carburateur
  • Bouwjaar 1947

De motor zelf werd ook volledig gedemonteerd en geïnspecteerd.
Er bleek een minimum aan slijtage te zijn.
De carburateur werd gedemonteerd, gekuist en nagezien. alle dichtingen werden vervangen, onderdelen werden beschermd tegen verdere roestvorming.
De hoogspanningsspoel werd behouden met doel deze te kunnen evalueren tijdens de eerste testrit.
In de tank werd een nieuwe schroefdraadaansluiting gesoldeerd nadat een lek ontdekt werd op die plaats.

Bij de eerste proefrit bleek er nog een probleem met de ontsteking en mocht ik uiteindelijk een kilometer naar huis trappen. Maar met een nieuwe condensator was de tweede proefrit een zalige rit van een 15-tal kilometer in het zonnetje!

Zie het eindresultaat hieronder!

Het Whizzer Damesmodel: Een Tijdloze Klassieker

Het Whizzer damesmodel is een prachtig stukje motorhistorie uit de midden 20e eeuw.
Dit elegante en praktische vervoermiddel werd ontworpen met comfort en stijl in gedachten en bood vrouwen een toegankelijke manier om zich zelfstandig te verplaatsen.
Hoewel Whizzer motorfietsen al lang niet meer in productie zijn, blijven ze een geliefd verzamelobject onder liefhebbers van klassieke motoren.

De Geschiedenis van Whizzer

Whizzer begon in 1939 als een fabrikant van hulpmotoren die op standaardfietsen konden worden gemonteerd. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog groeide de populariteit van deze motoren enorm, omdat ze een betaalbaar alternatief waren voor auto’s en grotere motorfietsen.

Het Whizzer damesmodel werd ontwikkeld als een variant met een verlaagd frame, speciaal voor vrouwelijke rijders. Dit maakte het eenvoudiger om op te stappen en bood meer comfort, zonder in te boeten op de kenmerkende charme en prestaties van Whizzer.

Het damesmodel werd in de loop der jaren in verschillende varianten gebouwd.

Unieke Kenmerken van het Damesmodel

  • Laag Instapframe – Speciaal ontworpen om het op- en afstappen gemakkelijker te maken, zonder de stabiliteit van de motor aan te tasten.
  • Klassiek Design – Strakke lijnen, elegante details en vaak prachtige kleurenschema’s die aansluiten bij de stijl van de jaren ‘40 en ‘50.
  • Betrouwbare Motor – De 138cc motor leverde voldoende kracht voor stadsverkeer en ontspannende ritten op het platteland.
  • Praktisch en Efficiënt – In een tijd waarin auto’s niet voor iedereen toegankelijk waren, bood de Whizzer een betaalbaar en zuinig alternatief.

Een Gewild Verzamelobject

Vandaag de dag is het Whizzer damesmodel een felbegeerde klassieker. Motorliefhebbers en verzamelaars koesteren deze motorfietsen vanwege hun nostalgische uitstraling en historische waarde. Originele exemplaren in goede staat zijn zeldzaam en kunnen hoge prijzen bereiken op veilingen en bij gespecialiseerde dealers.

Voor wie een Whizzer wil restaureren, is het een lonend project. Onderdelen kunnen soms lastig te vinden zijn, maar er bestaan online gemeenschappen waar liefhebbers kennis en resources delen. Een goed gerestaureerde Whizzer is niet alleen een blikvanger, maar ook een tastbare herinnering aan een tijdperk waarin vakmanschap en design hand in hand gingen.

Conclusie

Het Whizzer damesmodel is veel meer dan een transportmiddel uit het verleden – het is een symbool van elegantie, vrijheid en innovatie. Hoewel ze niet meer nieuw geproduceerd worden, blijft hun nalatenschap voortleven in de harten van verzamelaars en liefhebbers van klassieke tweewielers. Wie het geluk heeft een originele Whizzer te bezitten, bezit een stukje motorische geschiedenis dat nooit uit de mode raakt.

Bram Vandamme – www.whizzer.be

40e Oldtimerbeurs Veteraanmotoren Houtland

Tijdens het weekend van 2 en 3 november 2024 ging de 40e oldtimerbeurs van club Veteraanmotoren Houtland door in het Fabriekspand te Roeselare (België).

Op deze beurs waren heel wat standen te vinden waar je onderdelen kon scoren, contact kon leggen met service aanbieders of zelfs een volledige brommer of motorfiets kon aankopen. Alsook was er zoals alle voorgaande jaren een show met motoren. Dit jaar dus in thema van de ‘Forties’

Op deze showstand kreeg één van mijn Whizzers een mooi plaatsje.

Deze Whizzer is een uitzonderlijk ding. In 1946 geproduceerd in de CWC – Cleveland Welding Company (afgeleid aan kadernummer dat onderaan het frame staat thv de trappers) Dit frame werd geëxporteerd naar Cessange in Luxemburg waar het bagagerek er werd op gelast. Andere details zijn de gashendeltjes, enkel torpedo achterrem en geen voorrem, oud type ketting, luxemburgse voorvork, mooie patina, volledig in originele staat! Zie oldtimerweb voor meer foto’s van de beurs!
De leukste aankoop van dit weekend was een 1949 Bi-Lite hall generator!

Gebouwd in de jaren ’40 en ’50 – Televisiereportage

De Whizzer werd in de late jaren 1940 tot 1950 geproduceerd in Luxemburg, specifiek in Cessange. Gilbert Bredimus, een motorfietsenliefhebber, verzamelde verhalen en documentatie over deze unieke geschiedenis. In die tijd werden bepaalde onderdelen uit de VS geïmporteerd en ter plekke geassembleerd door een team van zestig medewerkers.

De productie stopte vermoedelijk door de populariteit van betaalbare auto’s. Tegenwoordig zorgen motorliefhebbers voor het behoud van dit stukje Luxemburgse industriële erfgoed.

Zie de video hieronder

Bron: RTL Lëtzebuerg

Tandem 1950

Hier enkele originele foto’s van tandem Whizzers.

Let op de verschillende vorken (telescoop & paralellogram) en de mooie opties zoals auto-clutch en Bi-lite generator!

Deze foto’s werde genomen in België.

Krachtige motortjes die Whizzers!

In een voorgaande post kun je hier nog meer over lezen => De tandem Whizzer

Elektrolyse: ontroesten van een tank uitgelegd!

Goedkoop en efficiënt ontroesten van je oldtimer tank kan je best doen via het elektrolyse proces.

Veiligheid moet tijdens dit proces ongetwijfeld voorop staan. Want er zijn er enkele risico’s die je zeker indachtig moet zijn.

Het eerste beperkte risico is de productie van gassen tijdens het proces. Zorg ervoor dat het proces plaatsvindt in een goed verluchte ruimte, niet roken in de omgeving en vermijd alle soorten van externe ontstekingsbronnen in de directe omgeving. Experimenteer niet met andere producten omdat deze onvoorspelbare risico’s met zich kunnen meebrengen. Wees voorzichtig, ‘better safe than sorry’. Volg steeds de geldende veiligheids-en milieuvoorschriften van de producten die je gebruikt en de locatie waar je je bevind.

Het tweede risico is het uitzicht van je tank: Is het een oude tank en ben je van plan de laklaag te vernieuwen dan hoef je geen voorzorgen te nemen op vlak van oude laklaag. Maar wil je de huidige lak of patina van de tank behouden dan moet je zeker de buitenkant van de tank voldoende beschermen. Zorg er in dat geval voor dat de buitenkant van de tank niet nat kan worden tijdens het proces.

Uitvoeren van de stappen geschiedt dan ook volledig op uw eigen risico!

  1. Start met het leegmaken van je tank en verzeker dat er geen brandstof meer in zit!
  2. Los 100 gram sodakristallen op in warm water. (Sodakristallen = Na2Co3 = Natriumcarbonaat)
  3. Giet de soda-oplossing in de tank en vul aan met gewoon water tot aan de rand van de vulopening. (zorg dat er geen luchtbellen in de tank aanwezig zijn anders werkt het proces niet op die plaatsen)
  4. Zet de tank stabiel op enkele houten blokken, bij voorkeur in een stapel-box ( Zodat indien je morst het water opgevangen wordt)
    De houten blokken zorgen ervoor dat het geheel geïsoleerd opgesteld staat.
  5. Neem een oud stuk rond ijzer van diameter +/-10mm en geef het een plooi zodat het een L vorm wordt van een 10-tal cm op 15cm.
  6. Neem een houten plankje en boor er een gat in zodanig dat je de ijzeren staaf erin kan duwen dat deze geklemd zit.
  7. Duw de ijzeren staaf met zijn kortste zijde vast in het plankje. (De staaf moet er goed in vast zitten)
  8. Schuif de staaf in de tank, en leg het houten blokje over de vulopening. Leg nog enkele houten latjes tussen de tank en het plankje zodat je het vuil de kans geeft om de tank te verlaten, zorg dat de opening hiervoor toch nog steeds een 2 á 3-tal cm² bedraagt.
  9. Verzeker je ervan dat de staaf niet rechtstreeks in contact staat met de tank! Want we willen geen kortsluiting maken!
  10. Leg alles goed vast, tywraps/tape/… zodat een ongewilde stoot straks niet alles in de war stuurt!
  11. Neem je 12V DC voeding en zet ze buiten je stapelbox stabiel en op een veilige plaats, wacht nog even met aansluiten. (Het proces werkt vanaf 1A, hoe zwaarder je voeding hoe rapper het proces gaat, ikzelf gebruik een voeding van 12V 3A)
  12. Sluit de positieve pool (+) aan op de bovenzijde van je rond ijzer (stukje ijzer dat buiten de tank zit – de rest van de stang zit dus ondergedompeld in het water inwendig in je tank)
  13. Sluit de negatieve pool (-) aan op je tank en gebruik hiervoor een blanke zone zodat je goed contact hebt, schuur desnoods een klein beetje verf weg op een verdoken plaats zodat je klem op blank ijzer staat, of monteer een plaatje op een draadgat van je tank. De connectie maakt dat de volledige tank als massa fungeert)
  14. Leg de voeding aan. Je zal het water lichtjes zien borrelen, dat wil zeggen dat het proces goed zijn gang gaat. Wat er eigenlijk gebeurt is dat de roest zich overzet van de wand van de tank naar het stuk ijzer waar je de + pool van de voeding hebt op gezet. Dit proces duurt wel even (afhankelijk van de sterkte van de voeding) maar je mag toch een 10-tal uur rekenen. Sowieso, doe dit niet onbewaakt en verzeker je ten allen tijde dat alles onder controle blijft.
  15. Je zal zien dat er een roestkleurige brij de vulopening verlaat, dit is vervuiling die loslaat uit de tank.
    (als het proces al even aan de gang is kan het zijn dat het amperage van de voeding wat terugloopt. Dit kan veroorzaakt worden door de aangetrokken roestlaag op de stang, die daardoor minder geleidend wordt. In dat geval kan je de voeding even afleggen, de stang uithalen, deze proper maken en daarna terug op zijn plaats steken, en dan de voeding terug starten)
  16. Na redelijke tijd (de +/-10u ingeschatte tijd) schakel je de voeding uit, neem je de staaf uit de tank, en giet je de tank leeg.
  17. Nabehandelen doe je door de tank goed te spoelen met schoonmaakazijn.
  18. Onmiddellijk na het spoelen dien je een hoeveelheid 2-takt olie in de tank aan te brengen op alle oppervlakken zodat de tank niet opnieuw begint te roesten.
    ( Noot: In het geval je de tank toch wilt gaan coaten, laat dan de olie zeker achterwege en coat de tank nog binnen dezelfde dag om zo nieuwe roestvorming geen kans te geven. Maar weet dat na dit proces een coating gewoonweg overbodig is (als die niet lek is natuurlijk 🙂
  19. Laat alles goed uitdrogen en giet overtollige olie af.
  20. Toebehoren zoals kraantjes en filters niet vergeten spoelen
  21. Klaar!