Posts

Whizzer in ’t Pallietereke

Ik stootte op een artikel uit ’t Pallieterke (een Vlaams-nationalistisch weekblad) gedateerd op 19 juni 1952 waarin betrouwbaarheid van de Belgische politiekers wordt nagegaan aan de hand van een vragenlijst. Het aantal Whizzers dat de kandidaat kocht zou dus gedeeltelijk een maatstaf zijn voor betrouwbaarheid. Opmerkelijk!
Hieronder neem ik de letterlijke tekst uit het krantenartikel over, wat ook op te originele afbeelding te lezen valt onderaan de tekst.

Massale politieke zuiveringsactie

973 Belgische politiekers ter dood veroordeeld

VERKIEZINGEN ZONDER KANDIDATEN?

Bijna duizend actieve politiekers hebben een persoonlijk schrijven ontvangen waarbij een zeer onbescheiden vragenlijst gevoegd was. De brief is ondertekend door Jan Publiek, voorzitter van de Belgische Bond tot verbetering der politieke zeden, die zich voor doel heeft gesteld definitief einde te maken aan de corruptie in de politieke kringen.

Het ligt in de bedoeling van de Bond, aan de hand van de ingevulde vragenlijsten na te gaan of onze politieke mandatarissen al dan niet betrouwbaar zijn en of ze waard zijn opnieuw verkozen te worden bij de eerstkomende verkiezingen. Het betreft dus een zuiveringsactie op zeer grote schaal zoals men die kent in de Sovjet-Unie en de V.S.

De vragenlijst beslaat ongeveer 36 pagina’s en heeft betrekking op alle uitgaven en inkomsten van de geadresseerde en van de laatste zes jaren.

DE VINGER OP DE WONDE

Er komen o.m. de volgende vragen in voor:

  • Is de politiek voor u een boterhamwinning of een ideaal?
  • Werkt uw echtgenote mee, trekt ze steun of doet ze helemaal niets? Is ze huisvrouw?
  • Hebt ge een tandem-whizzer gekocht? Op afbetaling? Welke kleur?
  • Maakt uw echtgenote haar soep persoonlijk of wordt die gratis aan huis bezorgd door een soepfirma?
  • Hoeveel honden bezit ge en hoeveel gouden manchetknopen?
  • Steekt ge uw baar geld in tramkaarten of in de brandkast?
  • Als ge buitenhuis gaat souperen geschiedt dit dan bij een uwer kiezers of op eigen kosten aan een patatfritkraam?
  • Wint ge veel bij het kaartspel of pronostiek?
  • Hoeveel Zondag ontvangt ge?
  • Hebt ge uw invloed in de schaal gesmeten om gratis aan een kaartje voor België-Holland te geraken?
  • Welk bedrag besteedt ge wekelijks aan snoep voor de echtgenote en bloemen voor de schoonmoeder?

Dat we hier met uitgezochte VERRADERLIJKE VRAGEN te doen hebben laat zich heel gemakkelijk snappen. Een politieker die bvb. toegeeft dagelijks voor meer dan honderd frank aan snoep en bloemen te besteden, verraadt ipso facto dat hij iets van omkoperij bekend en bijgevolg voor omkoopbaar is. Als hij tramkaarten hamstert speculeert hij op de stijging van de index. In beide gevallen is hij onwaardig herkozen te worden.

Tot hiertoe kwamen er reeds 973 antwoorden binnen. Na onderzoek bleek het dat al de antwoorders zich zelf onvrijwillig ter politieke dood veroordeeld hadden.

Zo liet Buset zich schriftelijk ontvallen dat hij meer dan 4,80 kgr. gouden manchetknopen in huis heeft, terwijl Loos toegaf drie tandem-whizzers ineens te hebben gekocht.

CANDIDATEN GEVRAAGD

Het ziet er dus naar uit dat er zal dienen gezocht te worden naar een gans nieuw stel kandidaten voor de komende verkiezingen. Of men onkreukbare elementen zal kunnen vinden is een ander paar kouwen. Een Verbist bvb. beschikt wel over de vereiste kwaliteiten om burgemeester van Antwerpen te worden, doch hij is al te zeer geïnteresseerd in onze kolonie. Hetzelfde kan gezegd worden van Lowie de schone Zomer, doch die houdt nu weer te veel van drinkwater.

De toestand is bijgevolg ernstig. Wij richten hiermede dan een smekende oproep tot de besten onder ons opdat zij zich aan de voorzitter van de veel hoger genoemde Bond zouden doen kennen. Verstand is niet vereist als ze maar corruptie-vrij zijn en denken het zes jaar lang te kunnen blijven.

Ontdek hoe Whizzer-rijders hun motor verlichtten, een stukje geschiedenis!

Vóór de jaren ’60 bestonden er nauwelijks uniforme regels rond motorfietsverlichting. In veel regio’s was verlichting helemaal niet verplicht, of enkel bij nacht, en de voorschriften waren vaag. Er bestonden geen vaste normen voor lichtsterkte, kleur, afstelling of de aanwezigheid van achterlichten, remlichten of richtingaanwijzers. Pas vanaf de jaren ’60 kwamen er duidelijke verplichtingen, zoals permanente verlichting, minimale lichtsterkte en specifieke voorschriften voor voor- en achterlichten.

Optionele Whizzer-verlichting

Bij aankoop van een Whizzer was verlichting niet standaard inbegrepen. Wel bood Whizzer één optioneel pakket aan: de BI-LITE set (AC-192).
Deze bestond uit:

  • Een 6–8V dynamo die axiaal meedraait op het vliegwiel, die bevestigd wordt ter hoogte van de uitlaat met een bijkomende beugel.
  • Een koplamp met bevestiging door midden ven een draadeind.
  • Een achterlicht met nummerplaatbevestiging die bevestigd wordt op het spatbord of rechthoekige achterplaat.

Omdat verlichting destijds niet verplicht was, werd deze set meestal niet gekozen bij aankoop. Veel eigenaars lieten later een eenvoudiger systeem monteren, doorgaans bestaande uit een 6V–3W dynamo op het achterwiel met fietsgebaseerde verlichting. Sommige dealers waren behoorlijk inventief en lieten zelfs een grote fietsdynamo door het vliegwiel aandrijven.

Veelgebruikte aftermarketmerken in de Benelux waren onder andere Willocq-Bottin, Bosch, Vitalux, Radios, Lucia, …

Integratie vanaf de L300-motor

Met de komst van de motor met geïntegreerde generator, geïntroduceerd vanaf de L300-motor, werd het monteren van verlichting op een Whizzer aanzienlijk eenvoudiger. Deze motor had namelijk een permanente 6V-uitgang aan de rechterzijde.

In Luxemburg leidde deze evolutie ertoe dat Whizzers die midden de jaren ’50 verkocht werden standaard met verlichting uitgerust waren. De armaturen waren van Hella, en de koplamp met schakelaar werd vanaf dat moment zelfs voorzien van een geïntegreerde Whizzer-teller.

Hell’s Whizzers of Illinois

Mijn vriend Ray Spangler uit Illinois bezorgde me een pakket met documentatie, gadgets en onderdelen.
Ray is lid van de Whizzer club ” Hell’s Whizzers of Illinois ” , een club met heel wat leden die maandelijks enkele keren samenkomt voor activiteiten van allerlei aard, zoals clubontbijt, ritten, of sleutelmomenten onder Whizzer liefhebbers en nog vele andere.

Ook brengt hij zijn kennis over naar de jongere generaties, zo heeft hij regelmatig enkele studenten over de vloer om samen “from scratch” een Whizzer op te bouwen met onderdelen die ze in de club ter beschikking hebben.

1 van de andere leden van de club is Joe Cargola, een gepensioneerd toolmaker en goede vriend van Ray. Hij ontwikkelde de “easy-clutch” met als doel met minder kracht te kunnen ontkoppelen. Ik heb de eer om deze als eerste op een Luxemburgse Whizzer te installeren! Gedetailleerde beschrijving volgt!

Ray heeft ook een eigen Youtube kanaal waar oa. dit filmpje op te zien is. Merk op dat er toch wat verschillen zijn tussen de US Whizzers en deze die gemaakt werden in Luxemburg, zo heeft de Luxemburgse Whizzer dikkere framebuizen, andere bandenmaten, zwaarder uitgevoerde spatborden,..

DIt artikeltje afsluiten doe ik met mijn favoriete quote van Ray: “Hand over all your Whizzers and nobody gets hurt”

Deluxe speedometer

Zonder aanduiding van Km/h of Mph.. gezien de jongste Whizzers vlot 80 km/h halen zou je vermoeden dat dit een aanduidling is in kilometer per uur. Maar niks is minder waar! Dit is een originele amerikaanse teller, met miles per hour aanduiding. Die 80 mph zal op een Whizzer zonder ingrijpende wijziging dus nooit gehaald worden!

Dat deze speedometer een onbetwistbaar originele teller is, en geen reproductie, kun je herkennen aan de cijfertjes die de kilometerstand aageven. De nulletjes zijn mooi rond. Witte cijfers op een zwarte achtergrond.
Er werden van dit type verschillende reproducties gemaakt, dus kijk goed uit je doppen!

Alweer een topstuk toegevoegd aan de Whizzer collectie, die intussen uniek is in de Eu!

The masterpiece in oils

Eind juni ’25 kon ik een uniek stuk toevoegen aan mijn collectie. Een Castrol olieblik specifiek gemaakt voor Whizzer! Dit ongeopende blik met inhoud van 8 ounces (=+/- 24cl) olie SAE30 is voldoende voor het vullen van de Whizzer motor. Op de achterkant van het blik staat de beschrijving in het Frans en Nederlands.

Restauratie met behoud van patina

Aanschouw! Mijn meest recente werk!

Eind 2020 kon ik een ‘goed krokante’ Whizzer aankopen. Op het eerste zicht veel roest maar structureel degelijk, met goed bewaarde details! zo was de originele special striping nog goed gehecht en duidelijk.

Een papiertje in de taxhouder vermeldde de naam ‘A.Uyttersprot’ die woonachtig was te ‘Recogne’
Die gegevens leidden ertoe dat het bouwjaar 1947 (!) kon achterhaald worden.

Na zelf nog enige tijd te stockeren kon ik starten aan deze restauratie in augustus 2024.

Een motorfiets met dergelijke uitstraling en karakter kom je zelden tegen en vraagt om restauratie met behoud van patina. Hij deed er tenslotte 78 jaar over om in dergelijke staat te komen! Dat zou zonde zijn om in de zandstraalcabine te steken!

De motorfiets werd tot het kleinste onderdeeltje toe gedemonteerd. Elk onderdeel werd gedetailleerd gepoetst en daarna behandeld met professionele middelen ter voorkoming van extra roest. Als eindlaag kreeg elk onderdeel 2 lagen krasvaste vernis.

Hierbij een lijst met specificaties eigen aan deze Whizzer:

  • Sturmey archer torpedo achternaaf
  • Bandenmaat 24 x 2 1/4
  • H motor
  • Speciale striping met rood gestreepte lijn
  • Voorvork met dubbele veer en Whizzer badge
  • Tillotson ML5B carburateur
  • Bouwjaar 1947

De motor zelf werd ook volledig gedemonteerd en geïnspecteerd.
Er bleek een minimum aan slijtage te zijn.
De carburateur werd gedemonteerd, gekuist en nagezien. alle dichtingen werden vervangen, onderdelen werden beschermd tegen verdere roestvorming.
De hoogspanningsspoel werd behouden met doel deze te kunnen evalueren tijdens de eerste testrit.
In de tank werd een nieuwe schroefdraadaansluiting gesoldeerd nadat een lek ontdekt werd op die plaats.

Bij de eerste proefrit bleek er nog een probleem met de ontsteking en mocht ik uiteindelijk een kilometer naar huis trappen. Maar met een nieuwe condensator was de tweede proefrit een zalige rit van een 15-tal kilometer in het zonnetje!

Zie het eindresultaat hieronder!

Het Whizzer Damesmodel: Een Tijdloze Klassieker

Het Whizzer damesmodel is een prachtig stukje motorhistorie uit de midden 20e eeuw.
Dit elegante en praktische vervoermiddel werd ontworpen met comfort en stijl in gedachten en bood vrouwen een toegankelijke manier om zich zelfstandig te verplaatsen.
Hoewel Whizzer motorfietsen al lang niet meer in productie zijn, blijven ze een geliefd verzamelobject onder liefhebbers van klassieke motoren.

De Geschiedenis van Whizzer

Whizzer begon in 1939 als een fabrikant van hulpmotoren die op standaardfietsen konden worden gemonteerd. Tijdens en na de Tweede Wereldoorlog groeide de populariteit van deze motoren enorm, omdat ze een betaalbaar alternatief waren voor auto’s en grotere motorfietsen.

Het Whizzer damesmodel werd ontwikkeld als een variant met een verlaagd frame, speciaal voor vrouwelijke rijders. Dit maakte het eenvoudiger om op te stappen en bood meer comfort, zonder in te boeten op de kenmerkende charme en prestaties van Whizzer.

Het damesmodel werd in de loop der jaren in verschillende varianten gebouwd.

Unieke Kenmerken van het Damesmodel

  • Laag Instapframe – Speciaal ontworpen om het op- en afstappen gemakkelijker te maken, zonder de stabiliteit van de motor aan te tasten.
  • Klassiek Design – Strakke lijnen, elegante details en vaak prachtige kleurenschema’s die aansluiten bij de stijl van de jaren ‘40 en ‘50.
  • Betrouwbare Motor – De 138cc motor leverde voldoende kracht voor stadsverkeer en ontspannende ritten op het platteland.
  • Praktisch en Efficiënt – In een tijd waarin auto’s niet voor iedereen toegankelijk waren, bood de Whizzer een betaalbaar en zuinig alternatief.

Een Gewild Verzamelobject

Vandaag de dag is het Whizzer damesmodel een felbegeerde klassieker. Motorliefhebbers en verzamelaars koesteren deze motorfietsen vanwege hun nostalgische uitstraling en historische waarde. Originele exemplaren in goede staat zijn zeldzaam en kunnen hoge prijzen bereiken op veilingen en bij gespecialiseerde dealers.

Voor wie een Whizzer wil restaureren, is het een lonend project. Onderdelen kunnen soms lastig te vinden zijn, maar er bestaan online gemeenschappen waar liefhebbers kennis en resources delen. Een goed gerestaureerde Whizzer is niet alleen een blikvanger, maar ook een tastbare herinnering aan een tijdperk waarin vakmanschap en design hand in hand gingen.

Conclusie

Het Whizzer damesmodel is veel meer dan een transportmiddel uit het verleden – het is een symbool van elegantie, vrijheid en innovatie. Hoewel ze niet meer nieuw geproduceerd worden, blijft hun nalatenschap voortleven in de harten van verzamelaars en liefhebbers van klassieke tweewielers. Wie het geluk heeft een originele Whizzer te bezitten, bezit een stukje motorische geschiedenis dat nooit uit de mode raakt.

Original ad from a dealer in Brussels.

Bram Vandamme – www.whizzer.be